fbpx

Maakproces bedrijfsfilm:
van vraag naar resultaat

 

De opdracht

De opdrachtgever is  A.R.K., een organisatie die complete audio-video systemen en geavanceerde ontruimingsinstallaties maakt. A.R.K. bestaat dit jaar 30 jaar. Dat willen ze vieren met hun klanten! Het is tevens een mooi moment om zichtbaar te maken wát ze nou precies doen. Daar is behoefte aan, A.R.K. is er namelijk achter gekomen dat zelfs hun trouwste klanten dat niet goed weten. Er wordt besloten om een bedrijfsfilm te maken en deze te presenteren tijdens het klantevent.

De bedrijfsfilm

A.R.K. is een klein mkb bedrijf dat grootse projecten aantrekt, ontwikkelt en uitvoert op het gebied van Audio Video. Hun kernwaarden zijn: persoonlijk, oplossingsgericht, eerlijk en betrouwbaar. De lijnen zijn kort, ze kennen hun klanten en het is voor A.R.K. de normaalste zaak van de wereld om de perfecte AV-oplossing te bieden. En dat is wat ze (beter) willen laten zien. Een bedrijfsfilm is daar heel geschikt voor. Het vertelt niet alleen kort en krachtig het verhaal van 30 jaar ARK, maar brengt vooral de uitstraling van warmte, betrokkenheid en professionaliteit over.

Het proces

Henk Raam van Story Tailors is meteen begonnen met filmen. Dat is niet gebruikelijk, maar A.R.K. had al een paar filmdagen bij een aantal van hun klanten ingepland, dus die werden benut. Parallel aan het filmen werd er aan het verhaal gewerkt. Lizzy de Wilde, één van de vaste verhalenmakers, verdiepte zich in het bedrijf, bezocht de klant voor een interview en maakte een ruwe versie. A.R.K., Henk en Lizzy bouwden vervolgens samen het verhaal.

Verhaal, script, storyboard, editen, finishing touch

Toen het verhaal er eenmaal stond, werd het script gemaakt en de beelden bij het verhaal bedacht. Er moest vooral een gevoel van verwondering overgebracht worden. Daarna tekende Henk een simpel, maar effectief storyboard, als basis voor het filmen op de locaties. Dat gebeurde verspreid over acht dagen. Een beetje omslachtig, maar omdat vrijwel alle beelden gemaakt zijn bij de klanten van A.R.K., moest er gedeald worden met verschillende agenda’s. Daarna volgde het editen: kloppen de beelden bij het verhaal en wordt het juiste gevoel overgebracht? Tot slot het mooi-maakproces: kleur, muziek, voice-over en nog veel meer toevoegen om het helemaal af te maken.

Maakproces in tijd

Tussen het eerste gesprek en de oplevering van de bedrijfsfilm zaten ongeveer twee maanden. Iets langer dan gemiddeld vanwege het filmen bij drukbezette klanten. De totale montage van ruw monteren tot color grading en typo’s animeren in de film heeft 30 uur in beslag genomen.

Het resultaat

De bedrijfsfilm is gepresenteerd tijdens het A.R.K. feest op 6 oktober en goed ontvangen. Charlotte Broekhuizen (Relatiebeheer): “Het zijn niet alleen mooie beelden, er wordt écht een verhaal verteld. Je wordt als kijker bij de hand genomen en meegevoerd van het begin naar het eind. Je ziet gewoon dat er goed over nagedacht is.”

Enthousiast geworden over onze bedrijfsfilm en zelf ook iets te vieren? Neem contact met ons op dan bespreken we de mogelijkheden!

Comments are closed.