fbpx

Live tekenen, Infographics & Visualisaties

Dijklander Ziekenhuis

De locaties van het Dijklander Ziekenhuis zijn geworteld in de regio’s Waterland en West-Friesland en bieden zorg aan al hun inwoners. Als opleidingsziekenhuis delen ze kennis en ervaring. Samenwerking met andere partijen zoals (academische) ziekenhuizen, huisartsen en thuiszorg zijn voor hen onmisbaar. Bij het Dijklander Ziekenhuis werken in totaal 3000 medewerkers, verdeeld over vijf locaties in Hoorn, Purmerend, Enkhuizen, Heerhugowaard en Volendam.

Hieronder een aantal uitingen die we gemaakt hebben voor het Dijklander Ziekenhuis.

Live getekend jaarverslag voor de Spoedeisende hulp van het Westfriesgasthuis. Belangrijke speerpunten waren verzameld en werden besproken tijdens een sessie en ter plaatse opgetekend.

Vijf posters vanuit medewerkers ICT naar collega's. Afgeleide van creatieve sessie met een groep medewerkers van de afdeling. Hier kwamen verschillende doelen/waarden uit die we gekoppeld hebben aan de strategische kaders.

Uitgaven van verpleegkundigenglossy 'De Nieuwe Verpleegkundige'

Lean in het Westfriesgasthuis

Westfriesgasthuis

De afgelopen jaren is hard gewerkt om de lean-filosofie in alle huizen door te voeren. Wij ondersteunden op het visuele vlak en hielpen lean in het Westfriesgasthuis (nu Dijklander Ziekenhuis) tot een succes te maken. Door lean letterlijk een eigen gezicht te geven met de 'e' en 'a' poppetjes gaven goede tools om tot de medewerker te spreken. Hieromheen werden lean-lunches georganiseerd waar ervaringsdeskundige collega's vragen beantwoordden en presentaties gaven en er was ruimte om in te schrijven. Zo heeft in de afgelopen zes jaar elke medewerker kennis gemaakt met de lean-filosofie. We gebruiken visualisatie regelmatig om een onderwerp uit te leggen in bijvoorbeeld een infographic.

Artikel over lean in het Westfriesgasthuis:

http://www.artsenauto.nl/lean-zien-is-lean-doen

Westfriesgasthuis: enorme ideeënstroom

Afgelopen maand werd het Westfriesgasthuis uitgeroepen tot het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland. Volgens de jury omdat het ‘een ziekenhuis is dat patiënten verwelkomt met oprechte interesse’. Hierin speelt het toepassen van de lean- filosofie een belangrijke rol, stelt programmaleider Lean Ilse de Vries. “In 2009 zijn we gestart met Lean Six Sigma, maar  dat hebben we na een aantal jaar aangepast, omdat de insteek daarbij te eenzijdig gericht was op verbetering van het bedrijfsresultaat. Sinds 2013 werken we daarom vanuit lean, waarin de focus meer ligt op oprechte interesse in de mens en toegevoegde waarde voor de klant. Dat geldt zowel voor de patiënt als voor de interne klant: ons Kernteam Lean – met leden vanuit de raad van bestuur, het MT en de artsengroep – luistert, ondersteunt en faciliteert de vragen van de werkvloer. 

Dit geeft iedereen veel meer invloed op de invulling van de eigen werkzaamheden, wat het werkplezier aanzienlijk verhoogt. En dat straalt af op de patiënten, zoals ook blijkt uit de toekenning van de Gast- vrijheidszorg Award 2015.” 

Hoewel er in het Westfriesgasthuis dus al flinke stappen zijn genomen, is er altijd ruimte voor verbetering. Door met een breed samengestelde delegatie mee te gaan op de leanreis, hoopte Ilse de Vries bruikbare nieuwe inzichten op te doen. En dat is gelukt: “Het bezoek aan het congres en met name het Baylor Scott & White ziekenhuis heeft ons alleen maar enthousiaster gemaakt. Er kwam een enorme ideeënstroom op gang over wat we nu al concreet in de praktijk kunnen brengen. Wat vooral duidelijk werd, is hoe belangrijk het is dat je iedereen in de organisatie meekrijgt en dat je dat niet  doet door lean van bovenaf op te dringen, maar juist door te vragen wat iemand nodig heeft om zijn werk goed te doen. En door mensen te laten ervaren dat het werkt. Ik ben nu al aan het nadenken wie ik zal uitnodigen voor een volgend event.”