Artikel over lean in het Westfriesgasthuis:
http://www.artsenauto.nl/lean-zien-is-lean-doen
Westfriesgasthuis: enorme ideeënstroom
Afgelopen maand werd het Westfriesgasthuis uitgeroepen tot het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland. Volgens de jury omdat het ‘een ziekenhuis is dat patiënten verwelkomt met oprechte interesse’. Hierin speelt het toepassen van de lean- filosofie een belangrijke rol, stelt programmaleider Lean Ilse de Vries. “In 2009 zijn we gestart met Lean Six Sigma, maar dat hebben we na een aantal jaar aangepast, omdat de insteek daarbij te eenzijdig gericht was op verbetering van het bedrijfsresultaat. Sinds 2013 werken we daarom vanuit lean, waarin de focus meer ligt op oprechte interesse in de mens en toegevoegde waarde voor de klant. Dat geldt zowel voor de patiënt als voor de interne klant: ons Kernteam Lean – met leden vanuit de raad van bestuur, het MT en de artsengroep – luistert, ondersteunt en faciliteert de vragen van de werkvloer.
Dit geeft iedereen veel meer invloed op de invulling van de eigen werkzaamheden, wat het werkplezier aanzienlijk verhoogt. En dat straalt af op de patiënten, zoals ook blijkt uit de toekenning van de Gast- vrijheidszorg Award 2015.”
Hoewel er in het Westfriesgasthuis dus al flinke stappen zijn genomen, is er altijd ruimte voor verbetering. Door met een breed samengestelde delegatie mee te gaan op de leanreis, hoopte Ilse de Vries bruikbare nieuwe inzichten op te doen. En dat is gelukt: “Het bezoek aan het congres en met name het Baylor Scott & White ziekenhuis heeft ons alleen maar enthousiaster gemaakt. Er kwam een enorme ideeënstroom op gang over wat we nu al concreet in de praktijk kunnen brengen. Wat vooral duidelijk werd, is hoe belangrijk het is dat je iedereen in de organisatie meekrijgt en dat je dat niet doet door lean van bovenaf op te dringen, maar juist door te vragen wat iemand nodig heeft om zijn werk goed te doen. En door mensen te laten ervaren dat het werkt. Ik ben nu al aan het nadenken wie ik zal uitnodigen voor een volgend event.”